Škola

Posle škole
Oni koji tu
lekciju nauče i počnu da grade svoje poslovne karijere suočavaju se sa ovakvim
fenomenom na manje zabavan način. Rad sa kolegama, šefovima pa i klijentima je
gotovo nemoguć ako su u pitanju osobe koje zadržavaju sve moguće informacije za
sebe u nastojanju da zadrže pozicije na manipulativan način. Ponekad ta
grčevita borba eskalira u ekstremnu paranoju koja razara tim pa tako rukovodioci
zapravo utvrđuju poziciju u firmi koju dovode do propasti. Istina je međutim da
preduzeća imaju malu količinu informacija koju je neophodno držati u tajnosti a
samo u izuzetnim situacijama se te tajne čuvaju duže vreme. Finansijske
prognoze, cenovna politika, pojedini patenti, pregovori o trgovini kapitalom i
sl. su uglavnom te informacije koje se drže u tajnosti neko ograničeno vreme
jer mogu da utiču na berzanski rejting ili je nelojalna konkurencija može
zloupotrebiti. Opet, ako želite da neko kupuje Vaše akcije morate biti
maksimalno transparentni i tajne svesti na minimum. Niko neće uložiti svoj
novac u „mačku u džaku“.
Neke tajne se
zadržavaju iz marketinških razloga pa se novi modeli automobila čuvaju od
pogleda do zvanične promocije kako bi izazivali radoznalost javnosti. Čuvena
„tajna“ je i recept za koka-kolu koja je tajna još samo zato što je kompanija
nikada nije javno saopštila i iz toga će još dugo da crpi marketinšku prednost
u onom delu ciljne grupe koji voli tajne.
Ako ste vlasnik preduzeća
Ljudi koji se
bave menadžmentom, pogotovo liderstvom, lako mogu da procene efikasnost jedne
poslovne sredine posmatrajući menadžment i uočavajući razne indikacije. Sklonost
zadržavanju informacija je jasna indikacija da je posmatrana organizacija u
ozbiljnom problemu. Sustina liderstva je u veštini menadžera da organizuje
efikasno funkcionisanje jedne organizacije. Ako želite da Vaša organizacija
bude efikasna uspešan lider će se postarati da tok informacija bude neometan.
Logika je vrlo jednostavna. Ako Vi kao vlasnik preduzeća zadate svojim
menadžerima jedan skup zadataka, ciljeva ili pravila poslednje što želite je da
oni zadrže sve bitne informacije za sebe umesto da proslede očekivanja svim
zaposlenima, kako bi na neuspehu drugih gradili sopstvene karijere. Neuspesi
drugih će bez izuzetka uticati i na neuspeh cele organizacije.
O čemu svi drugi šapuću... Motiv onih koji
zadržavaju informacije za sebe je, na prvom mestu, demonstracija moći. U svojim
očima on izgleda važniji. Dalje, krije informacije o problemima kako bi sprečio
nekog drugog da „se pokaže“ nekom idejom. Dozira ih u nekoj meri u kojoj će
prikupiti parčiće rešenja od zaposlenih koje će predstaviti kao svoja. Top
menadžmentu može da izgleda kao da je jedini kompetentan jer samo od njega čuju
povratne informacije. U očima zaposlenih to izaziva nespokoj jer ne znaju šta
se tačno očekuje od njih. U takvoj atmosferi nije retko da na kraju ispadne da
su (neizgovorena) očekivanja od zaposlenih da im je jedini posao da rade sve samo
da njihov šef izgleda dobro u očima svojih šefova a to znači da je potrebno i
da se manipuliše rezultatima (da izgledaju bolje nego što jesu) pa i da
preuzimaju krivicu kada se manipulacija razotkrije. Takva atmosfera obavezno
izaziva tragične međuljudske odnose i ubitačno deluje na Vaše preduzeće. Takvi
menadžeri generišu odličnu podlogu za nastanak lavine glasina koje će još
dodatno opteretiti zaposlene koji će se baviti tračevima umesto svojim poslom. Stres,
mobing pa i fizički obračuni su nešto što možete očekivati. Učinak više nikome
nije posao.
Odbrana
Uspešne kompanije
ovaj problem rešavaju na jednostavan način jasno stavljajući do znanja da su
sve poslovne informacije VLASNIŠTVO kompanije i da se očekuje da se prema njima
svi tako odnose. Svakako bi bilo neprihvatljivo da menadžer Vašeg preduzeća
pokupi sve bušilice, burgije i sav alat za sebe pa da ljudi ne mogu da rade.
Ista je stvar i sa informacijama. Top menadžment u uspešnim preduzećima
periodično održava i sastanke na kojima prisustvuje najveći broj zaposlenih
(ako je nemoguće da prisustvuju baš svi) kako bi i lično preventivno delovali
na opasnost od zadržavanja informacija pa ih povremeno lično prenesu svima
direktno. Velika je nevolja i činjenica da za top menadžment manipulacija
informacijama (zadržavanje) može biti „nevidljiva“ jako dugo i da prve
indikacije spoznaju tek kada počnu da se dešavaju katastrofalne stvari.
Najbolje je rešenje ipak angažovanje profesionalnih konsultanata koji su
obučeni da prepoznaju anomalije u menadžmentu jer cena njihovog angažovanja je daleko
manja od potencijalne štete koje, kada je u pitanju ljudski resurs, nikada nisu
predvidljive.
Zaraza
Najveća opasnost
od ove vrste anomalije manadžmenta je u tome što je vrlo zarazna. Iz mog
iskustva najslikoviti je bio jedan događaj u kome su učestvovale stotine
menadžera. Naime, kompanija je naložila svim menadžerima da saopšte svim
zaposlenima da, ako to žele, imaju mogućnost besplatne obuke koje bi mogle da
im pomognu u napredovanju u karijeri, međutim niži menadžmant je preneo
informaciju zaposlenima da je obuka isključivo rezervisana za menadžment a ne i
za „obične radnike“ dok su sa druge strane viši menadžment izvestili da nema
zainteresovanih. Mislim da ne moram dalje da objašnjavam. Ako viši lideri
zapostave ovaj problem vrlo lako će se proširiti kao požar i naći će se u
poziciji kada ne mogu da koriguju ogroman broj menadžera odjednom niti da ih
sve odjednom zamene i tako postaju taoci podređenih menadžera. Istina, u ovom
slučaju nema direktnih posledica po preduzeće ali u svakoj sledećoj prilici će
ih možda biti, pitanje je samo kada. Zaposleni kada primete ovakvo ponašanje
svojih šefova bez izuzetka će početi da se ponašaju po uzoru koji gledaju. Tako
će menadžment vrlo brzo početi da se suočava sa problemom da kada daje jasne
instrukcije zaposlenima šta treba da rade, masovno će početi da „razumeju“
instrukcije na suprotan način. Tako sam imao i primer menadžera koji bi npr
poslao instrukciju zaposlenima da do nekog roka završe sve svoje projekte ali
da ne otvaraju nove dok ne istekne mesec dana. Svi zaposleni su tvrdili da su
tu poruku razumeli kao „ne raditi više ništa uopšte“. I nisu. Posledično je i
niži menadžment postao taoc zaposlenih.
Posledice

Нема коментара:
Постави коментар